Den perfekte volleyballkamp!

Postet av Frank Eilert Fossum den 13. Okt 2023

Det ble en usannsynlig spennende og morsom kamp Stovner SK og OSI innbød til i 16-delsfinalen i Norgesmesterskapet i volleyball for Menn senior. Kampen gikk i Stovnerhallen foran et entusiastisk publikum, omtrent hundre, inkludert en god del OSI-fans.

Stovner SK klare til start . . .

. . . det var også 2. dommer Edvinas Songinas og 1. dommer Neda Markovic – og ikke minst OSI

I august innbød volleyballgruppa til et såkalt "try-out" i Stovnerhallen. På den første dagen (av to) møtte 36 mann opp. Arrangementet ble ledet av Lars Martin Sandanger og Morten Kvamsdal. Resultatet av dette arbeidet ble altså en fornyelse av vårt førstelag. De som kom inn hadde erfaring fra elitenivå, inkludert landskamper. Resultatet fikk vi se i 1. NM-runde/Regionscupen i Øst. Der gjorde gutta reint bord. Jardar, Sandefjord 2, Vikersund, Lier, Tønsberg og Holstad ble alle slått 2-0! Stovner SK ble vinner av Regionscupen i NVBF Region Øst for første gang. Bonusen med seier her var at vi var klare for 16-delsfinalen i NM.

Oslostudentene rykket ned fra  Mizunoligaen etter en dårlig sesong i 2022/2023, og spiller i 1. divisjon i 2023/2024. Serien har akkurat begynt, OSI ligger på 5. plass.

I utgangspunktet synes det likevel som om OSI med sin elitefortid mot 3. divisjonslaget Stovner SK skulle være opplagt. Men, alle kamper skal spilles.

Undertegnede har ingen intensjon om å skrive et referat fra en idrett jeg ikke har noen peiling fra. Men, jeg har sett en haug med volleyball, og vet når idrett er spennende. Og denne kampen var spennende fra første stund. Kampen startet 19.30 og var ferdig 21.50. To timer og tjue minutter, da var iallfall jeg svett og høyt gira.

Forhåpentligvis får dere føle litt på stemningen ved hjelp av bildene.

Kampen er i gang . . .

. . . og tribunen er i ferd med å fylles opp

Sekretariatet

Speaker og DJ var på plass og skapte stemning i hallen

De frivillige gjorde en god jobb underveis

Rumpekodene er viktige

Stovner server . . .

. . . får poeng . . .

. . . og jubelen bryter løs

Konsentrasjon

Det var en sivilisert kamp, men noen ord med dommeren
ble det . . . og hun fikk det siste ordet

Siste ekstraomgang gikk mot slutten. Stovner SK blokket effektivt . . .

. . . og vi vant dette usedvanlig jevne oppgjøret 3–2 (e.e.o.) (20–25, 31–29, 25–18, 21–25, 15–10). Den siste ekstraomgangen viste at "de gamle gutta" til Stovner var kommet i siget, og hentet fram ferdighetene som ligger lagret i hodet. Ingen panikk, kun godt spill.

God grunn til å slippe jubelen løs

Denne gjengen gleder seg til neste oppgjør

I neste runde kommer elitelagene inn. Det blir en utfordring. Og Stovner SKs utfordring heter IL Koll. Laget endte på tredje plass i Mizunoligaen 2022/2023.

Kampen skal spilles i Stovnerhallen innen utgangen av måneden. Foreløpig er det ikke satt opp noen dato eller klokkeslett.

En ting er sikkert: Atskillig flere enn de bortimot 100 tilskuerne bør få anledning til å se kampen! Anledning i den forstand at det gås bredt ut med annonsering av kampen.

Følg med på hjemmesidene i de kommende dagene.

Stolt og samla, sammen skaper vi glede – minner for livet!